Köpa bil idag gräver stora hål i ekonomin för de flesta familjer, det går givetvis att hitta något begagnat praktexemplar för en anständig summa, men oftast är de bilar dyra både i underhållskostnad samt driftskostnader och inte förglömma skattekostnader.
Jag har ägt både Volvo och Saab plus en otal utländska olika bilmärken bakåt i tiden  under dryga 50 år.
Den senaste bilen var en Huyndai Santa Fe som jag köpte ny som var jag mycket nöjd med, den var utrustad med en diselmoter på 188 Hk och drog ca. 0.75 på långkörning vilket är mycket bra för en stor SUV. 
Varför jag bytte bort nämnda bil var när stadsmakterna (MP) såg till att höja skattekostnaderna och klankade ner på diselbilarnas miljöfarlighet.

Det var då jag hitta en bil som passa både mig och min plånbok, det inköptes en KIA niro plug-in-hybrid. Det är en pigg liten Crossover/SUV som går att köras både på bensin och el. Tack vare den kombinationen har bensinförbrukningen sjunkit till ca. 0.37 Liter/mil, vid korta resor i staden kör jag på el vilket är en försumlig kostnad för driften. Jag kan köra ca mellan 4.8 mil till 5.2 mil på enbart el beroende på vilken kraftuttag eller hastighet. Landsvägskörning kör jag på både El och bensin vilket gör att åtgången på bensin minskar. Bilen laddar även batterierna till eldriften vid inbromsning och nedförsbackar vid landsvägskörning.

Vad har jag mer fått för bonus:

– Vid inköp av en ny KIA Niro plug-in-hybrid fick jag ca 35.000 Kr/i bonus från staten.

– Bilskatten sänktes radikalt, jag betalar enbart ca 360 Kr/år.  Bilskatten sjönk med
   ca 5500 Kr/per år.

– Bränslekostnaderna för mitt bilåkande sjönk med ca 70% då jag kör mest på el i stadstrafik.
  (Körde ca. 1200 mil/år på disel med min förra bil vilket var  bränslekostnaderna ca 16000 kr/år men
   idag är
bränslekostnaden för ca 1200 mil/år enbart ca +/- 5000 kr/år.)
   M.a.o. jag spara ca 10000 Kr/år.

– KIA lämnar 7 års nybilsgaranti, vilket annat bilfabrikat gör det.

– Mycket bra service